Co je to bruxismus?

BRUXISMUS JE KLINICKÉ OZNAČENÍ SKŘÍPÁNÍ ZUBŮ

Tento stav, kdy dochází k zatínání a zatěžování zubů a k jejich pohybům po sobě v době mimo žvýkání a přijímání potravy, je u většiny populace stejně častý jako chrápání. Bruxismus je podvědomé chování, takže si většina postižených ani neuvědomuje, že jím trpí do té doby, než jsou upozorněni spolunocležníky.

Bruxismus dělíme na denní a noční. Při denním bruxismu dochází k mimovolnému zatínání zubů, které však můžeme ovlivnit a sami mu zamezit.

Noční bruxismus, označovaný také jako vlastní, je skřípání a zatínání zubů ve spánku jako podvědomý zlozvyk, kterému sami nejsme schopni zabránit.

Jaká je příčina bruxismu?

Příčin chronického skřípání zubů může být hned několik. Předpokládá se, že k hlavním patří stres a úzkost, potlačovaná frustrace nebo hněv. Potíže může zhoršovat také alkohol. Bruxismus není však problémem pouze dospělých. Může se objevit i u dětí, převážně v průběhu infekčních onemocnění nebo při bolestech (např. při prořezávání zubů). Po vyléčení nemoci většinou vymizí bez trvalých následků. Další příčiny mohou být: nesprávné zarovnání zubů, nepravidelný kontakt mezi horní a dolní čelistí, ale také zdravotní potíže (např. nutriční nedostatky, alergie či onemocnění žláz s vnitřní sekrecí).

Jak poznám, že bruxismus se týká i mě?

Vzhledem k tomu, že skřípání zubů často nastane během spánku, většina lidí netuší, že si brousí zuby, pokud nejsou upozorněni spolunocležníky. Možnými příznaky mohou být bolesti v oblasti čelistního kloubu, spánku, krku, bolesti a citlivost žvýkacího svalstva, zvláště po ránu, citlivost zubů na tepelné podněty, sladké, slané, kyselé a pozorovatelné změny na zubech. Pokud některými výše zmíněnými příznaky trpíte, obraťte se na svého zubního lékaře. Jedině zubní lékař Vám může potvrdit, zda je bruxismus Váš problém či není. Může provádět řadu kontrol a zkoušek pro stanovení správné diagnózy.

Je bruxismus něčím nebezpečný?

Chronické skřípání zubů může v téměř všech případech silně Zubní dlaha proti bruxismupoškodit Váš chrup. Drobné trhlinky na zubech a zubních výplních se postupně zvětšují, ze zubů se stávají obroušené pahýly a může dojít až ke zlomeninám zubů, k poškození parodontu a nenávratné ztrátě zubů.

Silné zatínání žvýkacích svalů a jejich přetěžování může být příčinou jejich bolesti a citlivosti. Mohou být bolestivé při otevírání úst či při tlaku na obličej.

Často tato bolest vystřeluje do hlavy, uší či krku. Bruxismus může být příčinou citlivosti zubů, kdy při poruše skloviny dojde k obnažení zuboviny (dentinu), což způsobí citlivost na teplé, studené, slané, sladké, na dotyk a jiné podněty.

Také poškození čelistního kloubu může být důsledek jeho chronického přetěžování. Doprovází ho bolest při žvýkání, ztížené otevírání úst a možné zvuky jako lupání či praskání při pohybech čelisti. Nakonec může dojít i k nevratným změnám v kloubu a přilehlých tkáních.

Jak se bruxismus léčí?

Pokud je příčinou bruxismu stres, zeptejte se Vašeho zubaře či lékaře na možnosti jeho snížení či případného odstranění. Nabízeny jsou zpravidla psychologická poradenství, relaxace a uvolňovací cvičení, léky na předpis (pro podporu uvolnění napětí žvýkacích svalů, antidepresiva) apod.

Další z možností je, že se v zubní ordinaci zhotoví umělohmotná mezizubní dlaha, která se nasazuje na zubní oblouk na noc a mechanicky tak ochrání Vaše zuby.

Ekonomičtější řešení je ovšem, že si můžete zubní dlahu sami zakoupit. Dnes existují moderní dlahy, které se přizpůsobí vašim čelistem a vůbec je nemusíte nijak nahřívat a tvarovat. Dokonce je v nabídce i zubní dlaha s termocitlivým páskem, který se působením tepla v ústech stáhne a perfektně tak fixuje dlahu během spánku.

Button Koupit

Další tipy, které Vám mohou pomoci:

  • Omezte potraviny a nápoje, které obsahují kofein (např. káva, kolové nápoje, čokoláda).
  • Vyhněte se alkoholu.
  • Nežvýkejte tužky, pera nebo cokoliv, co není jídlo.
  • Vyhněte se žvýkačkám. Dovolují Vašim žvýkacím svalům více si zvykat na zatínání, a zvyšují tak pravděpodobnost skřípání zubů.
  • Pokud se přistihnete při zatínání a skřípání zubů ve dne, umístěte špičku jazyka mezi zuby. Žvýkací svaly tak učíte relaxovat.
  • Svaly také pomůžete uvolnit přiložením nahřátého obkladu na tvář před ušní lalůček, než ulehnete ke spánku.
  • U dítěte také pomůže zajistit stravu bohatou na vodu. Dehydratace totiž může přispívat ke skřípání zubů.
  • A určitě sem neodmyslitelně patří pravidelná kontrola u zubního lékaře

 

Button Koupit

bruxismus

 

DALŠÍ ČLÁNKY V RUBRICE PORADNA 

 

Tento web používá soubory cookie. Dalším procházením tohoto webu vyjadřujete souhlas s jejich používáním.